Her finner du nyttig informasjon om vaksiner, visum, forsikring, rettigheter og om avtalen din med oss her i Nota-reiser.
vaksiner/helse
Ved turistferie i Tanzania i inntil 4 uker anbefaler Folkehelseinstituttet følgende vaksiner:
Hepatitt A til alle over 1 år.
Gulfeber Påkrevd ved innreise til Zanzibar.
Personer over 20 år trenger vanligvis påfyll av:
Difteri/stivkrampe/kikhoste/polio. Disse er samlet i én sprøyte (Boostrix Polio).
Hepatitt B (gjerne i kombinasjonsvaksinen Twinrix) bør også vurderes. Da trenger man evt. to doser med minst fire ukers intervall, og må starte i god tid før avreise.
Det anbefales også malariaforebyggende tabletter til alle reisende.
Anbefales, men er ikke påkrevd:
Vaksine mot diaré:
Dersom du har kronisk sykdom eller er plaget med sensitiv mage bør du også vurdere en drikkevaksine mot kolera og turistdiaré.
Myggsykdommer:
Det finnes malaria i hele landet, med unntak av områder over 1800 moh. FHI anbefaler malariaforebyggende tabletter til alle reisende.
Myggstikkbeskyttelse er viktig i hele landet pga. denguefeber.
Annet:
Unngå bading i ferskvann pga schistosomiasis .
Dekk til huden din for å unngå bitt av tsetsefluen .
Hepatitt A til alle over 1 år.
Gulfeber Påkrevd ved innreise til Zanzibar.
Personer over 20 år trenger vanligvis påfyll av:
Difteri/stivkrampe/kikhoste/polio. Disse er samlet i én sprøyte (Boostrix Polio).
Hepatitt B (gjerne i kombinasjonsvaksinen Twinrix) bør også vurderes. Da trenger man evt. to doser med minst fire ukers intervall, og må starte i god tid før avreise.
Det anbefales også malariaforebyggende tabletter til alle reisende.
Anbefales, men er ikke påkrevd:
Vaksine mot diaré:
Dersom du har kronisk sykdom eller er plaget med sensitiv mage bør du også vurdere en drikkevaksine mot kolera og turistdiaré.
Myggsykdommer:
Det finnes malaria i hele landet, med unntak av områder over 1800 moh. FHI anbefaler malariaforebyggende tabletter til alle reisende.
Myggstikkbeskyttelse er viktig i hele landet pga. denguefeber.
Annet:
Unngå bading i ferskvann pga schistosomiasis .
Dekk til huden din for å unngå bitt av tsetsefluen .
visum
Norske besøkende til Tanzania må ha visum. Visum ordnes ved innreise, på flyplassen eller grenseoverganger. Det er enkelt å få turistvisum ved innreise, men kan være noe tidkrevende.
Visum til Tanzania koster for tiden 50 US dollar.
Det er også mulig å kjøpe visum via den tanzanianske ambassaden i Stockholm, Vi anbefaler dette.
Link: Tanzania eVisa - Welcome (immigration.go.tz)
Visumet har en varighet på tre måneder.
Visum til Tanzania koster for tiden 50 US dollar.
Det er også mulig å kjøpe visum via den tanzanianske ambassaden i Stockholm, Vi anbefaler dette.
Link: Tanzania eVisa - Welcome (immigration.go.tz)
Visumet har en varighet på tre måneder.
pass
Må være gyldig i minst seks måneder etter utreise.
betalingsvilkår
Våre turer planlegges lang tid i forveien. Depositumets størrelse er på NOK 7000,- per deltaker. Beløpet forfaller til betaling 14 dager etter påmeldingsfrist.
Restbeløpet faktureres 80 dager før avreise og forfaller til betaling 65 dager før avreise.
Bestilles en reise nærmere enn 65 dager før avreise, forfaller totalbeløpet umiddelbart.
Har kunden andre ønsker må NOTA-reiser motta slikt ønske skriftlig.
Avbestilling mot vederlag
Ved avbestilling inntil 80 dager før avreise refunderes depositumets størrelse minus et administrasjonsgebyr på NOK 3500.- pr. deltaker.
Ved avbestilling mellom 79 og 61 dager før avreise ingen refusjon av depositum.
Avbestilles reisen mellom 60 og 41 dager før avreise, refunderes 50 % av reisens fulle pris, eks. offentlige avgifter som ikke påløper.
Avbestilling senere enn 40 dager før avreise eller utelatt fremmøte ved avgang: Ingen refusjon utover offentlige avgifter som ikke påløper.
Avbestilling må rettes skriftlig til NOTA-reiser.
Restbeløpet faktureres 80 dager før avreise og forfaller til betaling 65 dager før avreise.
Bestilles en reise nærmere enn 65 dager før avreise, forfaller totalbeløpet umiddelbart.
Har kunden andre ønsker må NOTA-reiser motta slikt ønske skriftlig.
Avbestilling mot vederlag
Ved avbestilling inntil 80 dager før avreise refunderes depositumets størrelse minus et administrasjonsgebyr på NOK 3500.- pr. deltaker.
Ved avbestilling mellom 79 og 61 dager før avreise ingen refusjon av depositum.
Avbestilles reisen mellom 60 og 41 dager før avreise, refunderes 50 % av reisens fulle pris, eks. offentlige avgifter som ikke påløper.
Avbestilling senere enn 40 dager før avreise eller utelatt fremmøte ved avgang: Ingen refusjon utover offentlige avgifter som ikke påløper.
Avbestilling må rettes skriftlig til NOTA-reiser.
reise- og ulykkesforsikring
NOTA-reiser krever at våre kunder har tegnet dekkende reise- og ulykkesforsikring som gjelder hele perioden den aktuelle reisen varer.
Dersom du ikke er forsikret (eller hvis forsikringen ikke er dekkende), kan ikke NOTA-reiser påta seg ansvar for skade, forsinkelse eller sykdom som du måtte pådra deg under reisen, uansett årsak. NOTA-reiser er heller ikke ansvarlig for skader eller tap av personlige eiendeler som inntreffer under reisens varighet.
Ved forsinkelser, værforhold, streik, start- eller landingsforhold - er det transportør og eller den reisende selv som står ansvarlig, også ved eventuelle ekstra omkostninger.
Dersom du ikke er forsikret (eller hvis forsikringen ikke er dekkende), kan ikke NOTA-reiser påta seg ansvar for skade, forsinkelse eller sykdom som du måtte pådra deg under reisen, uansett årsak. NOTA-reiser er heller ikke ansvarlig for skader eller tap av personlige eiendeler som inntreffer under reisens varighet.
Ved forsinkelser, værforhold, streik, start- eller landingsforhold - er det transportør og eller den reisende selv som står ansvarlig, også ved eventuelle ekstra omkostninger.
avbestillingsforsikring
Sjekk for sikkerhets skyld at din avbestillingsforsikring dekker reisen i sin helhet.
nota-reiser - vilkår
NOTA-reiser arrangerer gruppeturer til Tanzania, og vi har stilt garanti overfor Reisegarantifondet
Følgende vilkår er en del av den avtalen du gjør med NOTA-reiser når du melder deg på en tur med oss.
Vilkårene er en del av de krav vi har som reisearrangør i følge LOV 1995-08-25 - 57: Lov om pakkereiser og reisegaranti (pakkereiseloven).
Vi forutsetter at du har satt deg inn i vilkårene før du melder deg på.
1. GENERELT
Tanzania er et fantastisk land, men den tanzanianske kultur er relativt forskjellig fra vår norske kultur. Det er viktig å forholde seg til de råd som blir gitt, og du som kunde må være innforstått med at deltagelse gjøres på eget ansvar.
Som reisearrangør vil vi gjøre alt vi kan for at det ikke skal oppstå uheldige hendelser, men vi kan ikke garantere at det ikke vil skje uventede situasjoner. Reiselederne som er med på turen har tilsammen mer en 80 turer til Tanzania, og har god kjennskap til infrastruktur, og har mange bekjentskaper som kan kontaktes om noe skulle oppstå, og det er viktig å forholde seg til våre anvisninger.
Vi er opptatt av at alle som blir med på våre turer viser respekt for den tanzanianske kultur. Dette gjelder både måten å kle seg på, måten å møte de fastboende, etc. Vi opplever det tanzanianske folk som meget vennlige, smilende og imøtekommende. Infrastrukturen i Tanzania er annerledels enn vår norske, og det kan bli venting og pauser som for oss virker unødvendige, det hender at strømmen forsvinner i kortere eller lengre perioder, varmt vann i kranene kan forsvinne, og da gjelder det å kunne takle denne type overraskelser når de oppstår.
NOTA-reiser vil gjøre det vi kan for at slike problemer skal bli kortvarige og til minst mulig bry for deg.
Det finnes lenker til alle overnattingssteder i beskrivelsen av turprogrammet. Det kan skje endringer i forhold til det oppsatte programmet. Dette vil vi i så fall orientere dere om så snart vi finner ut at noe har skjedd.
NOTA-reiser er ikke ansvarlig for at informasjon gitt av overnattingsstedene på deres hjemmesider er korrekt. Avvik kan bl.a. være at bespisning serveres som buffet, men du som kunde får tallerkenrett. Andre avvik kan være at tilgjengelig strømforsyning opplyst i timer per døgn ikke stemmer overens med reell tilgjengelig strømforsyning i timer og døgn. Det kan også forekomme andre avvik.
Du plikter under reisen å rette deg etter de gjeldende regler og bestemmelser som er gitt av offentlig myndighet, arrangøren eller arrangørens representanter, herunder de ordensbestemmelser som måtte være gitt av det enkelte hotell, lodge, transportør e.l.
Du må ikke opptre slik at det er til sjenanse for de medreisende. Dersom du opptrer grovt uaktsomt, kan du nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at du kan kreve tilbakebetaling fra NOTA-reiser. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, vil du pålegges å bære omkostningene ved hjemreisen selv. Du kan gjøres erstatningsansvarlig hvis du med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap bl.a. ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
Du må selv sørge for de nødvendige papirer for reisen (pass, visum o.l.) og tegne de forsikringer du ønsker (reise- og avbestillingsforsikring, ulykkesforsikring m.v.), samt sørge for nødvendige vaksinasjoner.
Du er selv ansvarlig for å sjekke visum- og passbestemmelser i det landet du skal besøke. Du plikter selv å holde deg orientert om avganger og etterkomme anvisninger som arrangør, transportør, lufthavn e.l. gir i den anledning.
Dersom du ikke er forsikret (eller hvis forsikringen ikke er dekkende), kan ikke NOTA-reiser påta seg ansvar for skade, forsinkelse eller sykdom som du måtte pådra deg under reisen, uansett årsak. NOTA-reiser er heller ikke ansvarlig for skader eller tap av personlige eiendeler som inntreffer under reisens varighet.
Ved forsinkelser, værforhold, streik, start- eller landingsforhold - er det transportør og eller den reisende selv som står ansvarlig, også ved eventuelle ekstra omkostninger. NOTA-reiser tar forbehold om trykkfeil på vår facebook side, og programmer bekjentgjort og tilgjengelig for våre kunder.
2. VILKÅR
For markedsførte gruppeturer med reiseleder fra NOTA-reiser anses avtalen mellom deg som reisende og NOTA-reiser som arrangør som inngått ved betaling av depositum. Betaling kan kreves ved bestilling eller ved en avtalefestet forfallsdato. Er betaling ikke skjedd ved forfall, er NOTA-reiser ikke bundet av avtalen.
3. AVTALENS OMFANG
Avtalen omfatter reisen slik den fremgår fra NOTA-reiser sine reisevilkår, annonsert program og annen informasjon gitt til kunden. NOTA-reiser har videre rett til å endre opplysninger gitt til kunden hvis kunden blir gjort oppmerksom på endringene.
NOTA-reiser sin vakttelefon er tilgjengelig når kunden er på reise. En reise anses som startet ved opplyst avreisetidspunkt og avsluttet ved ankomsttidspunkt, herunder forsinkelser, eller andre tider opplyst til kunden om reisens start og slutt. Vakttelefon opplyst til kunde brukes av kunden ved manglende leveranse av program. Eksempler på mangler kan være at sjåfør ikke kommer til avtalt tid og at kunden ikke er blitt varslet på forhånd. Mangler og forsinkelse som oppstår på grunn av værforhold, punkteringer eller lignende vil bli ordnet opp på stedet på beste måte for kunden og anses ikke som mangel.
Forsinkelser forårsaket av flyselskap er uomtvistelig flyselskapets ansvar. Kunde må rette seg etter opplysninger gitt at flyselskap. Kunden må allikevel informere NOTA-reiser om forsinkelse som er oppstått slik at vi kan informer våre leverandører og transfer tjeneste. Ønsker fra kunde om programforandringer, herunder oppgradering av rom, oppgradering eller reduksjon av pensjonsforhold, forlengelse eller avkortning av program etter at reise har startet, må kunde ta opp med reiseleder på stedet og anses ikke som del av vakttelefonordningen. SMS blir ikke besvart.
4. REISENS PRIS
Den oppgitte prisen omfatter alle avgifter og gebyrer og/eller skatter norske og/eller utenlandske myndigheter måtte legge på de tjenester avtalen omfatter. Unntak er avgifter NOTA-reiser ikke har muligheten å betale på vegne av kunden, typiske avgifter kan være lokale flyplassavgifter, lokale parkavgifter og/eller andre lokale avgifter.
Avbestilling og/eller reiseforsikring kommer i tillegg og omfattes ikke av dette punkt. NOTA-reiser har rett til å justere prisen dersom det skjer endringer i offentlige skatter, og/eller transportpriser og/eller de aktuelle valutaer. Prisendringer skal varsles senest 20 dager før avreise. Prisøkninger på mer enn 10 % gir kunden rett til å gå fra avtalen uten kostnader. Kravet om å gå fra avtalen må være NOTA-reiser i hende innen 5 dager etter at prisøkning er varslet. Varsel om prisøkning skal begrunnes av NOTA-reiser.
5. BETALINGSVILKÅR
Våre turer planlegges lang tid i forveien. Depositumets størrelse er på NOK 7000,- per deltaker. Beløpet forfaller til betaling 14 dager etter påmeldingsfrist.
Restbeløpet faktureres 80 dager før avreise og forfaller til betaling 65 dager før avreise.
Bestilles en reise nærmere enn 65 dager før avreise, forfaller totalbeløpet umiddelbart.
Har kunden andre ønsker må NOTA-reiser motta slikt ønske skriftlig.
Flybilletter følger transportørens regelverk. Kunden må selvstendig gjøre seg kjent med transportørens regelverk. Eksempelvis kan dette være hoteller, lodger eller camper som har spesielle regler i forbindelse med høytider som jul og nyttårshelg som krever at NOTA-reiser innbetaler hele eller deler av turens pris når NOTA-reiser booker opphold på vegne av kunden.
6. KUNDENS RETT TIL Å AVBESTILLE ELLER OVERDRA REISEN
Avbestilling mot vederlag
Ved avbestilling inntil 80 dager før avreise refunderes depositumets størrelse minus et administrasjonsgebyr på NOK 3500.- pr. deltaker.
Ved avbestilling mellom 79 og 61 dager før avreise ingen refusjon av depositum.
Avbestilles reisen mellom 60 og 41 dager før avreise, refunderes 50 % av reisens fulle pris, eks. offentlige avgifter som ikke påløper.
Avbestilling senere enn 40 dager før avreise eller utelatt fremmøte ved avgang: Ingen refusjon utover offentlige avgifter som ikke påløper.
Avbestilling må rettes skriftlig til NOTA-reiser. Refundering av flybillettens kostnad følger til en hver tid transportørens retningslinjer for refusjon.
Reiseforsikring, ulykkesforsikring og avbestillingsforsikring
NOTA-reiser oppfordrer våre kunder å tegne dekkende reiseforsikring som gjelder hele perioden den aktuelle reisen varer. Sjekk også at din avbestillingsforsikring dekker reisen i sin helhet.
Overdragelse av reisen
Kunden har rett til å overdra reisen til en annen person som oppfyller betingelsene for å delta på reisen. Forutsetningen er at NOTA-reiser har fått melding i god tid, og at NOTA-reiser ikke er bundet av regler som forbyr slik overdragelse, typisk er at flyselskap ikke godtar endring av flybillett.
NOTA-reiser vil beregne seg et navneendringsgebyr på NOK 2000,-. Opprinnelige kunde og ny kunde hefter solidarisk for både slikt gebyr og eventuelle restbeløp.
7. NOTA-reiser SIN RETT TIL Å KANSELLERE ELLER ENDRE REISEN UTEN ERSTATNING
NOTA-reiser har rett til å kansellere en reise senest 70 dager før avreise dersom det er færre påmeldte deltakere enn angitt som minimum. Selv om det ikke er et nødvendig antall deltagere i henhold til program, vil vi søke å gjennomføre reisen. Vi vil da vurdere om vi skal øke prisen. Slike forandringer skal gjøres i forståelse med deltagerne.
Hindring utenfor NOTA-reisers kontroll
NOTA-reiser kan kansellere en reise uten erstatningsansvar dersom reisen ikke kan gjennomføres som følge av hindringer som ligger utenfor NOTA-reiser sin kontroll, og som det ikke kan forventes er tatt i betraktning da avtalen ble inngått, og som NOTA-reiser ikke kunne unngå eller avverge følgene av. NOTA-reiser vil i så tilfelle refundere alle innbetalte beløp. NOTA-reiser vil ikke være erstatningsansvarlig dersom nevnte hindringer medfører en mangelfull reise, men kunden har da krav på et rimelig prisavslag.
8. MANGLER OG REKLAMASJON
For mangler henvises til Lov om pakkereiser og reisegaranti (pakkereiseloven). LOV-1995-08-25-57 med forskrifter. Ønsker kunden å reklamere på grunn av mangler som gir han rettigheter etter loven, plikter han å gi NOTA-reiser skriftlig beskjed innen rimelig tid. Oppdages mangelen etter at reisen har tatt til, må kunden reklamere på stedet, hvis mulig. Uansett må klage være fremsatt til NOTA-reiser senest 4 uker etter reisens avslutning, med mindre særlige grunner gjør det rimelig å forlenge klagefristen. En forlengelse av klagefristen utover 4 uker må meldes skriftlig og være begrunnet.
9. TVISTELØSNING
Eventuell tvist skal løses på grunnlag av reglene i Pakkereiselovens Kap. 10.
10. INFORMASJON OG BRUK AV BILDER
NOTA-reiser informerer om turene sine gjennom facebook. De rapporter som legges ut kan nevne deltagere med fullt navn. NOTA-reiser benytter også turbilder aktivt i sin kommunikasjon og markedsføring. Deltagere kan bli avbildet og bilder brukt i diverse media.
Standardopplysningsskjema
for pakkereiseavtaler der det ikke er mulig å benytte hyperlenker
Den kombinasjonen av reisetjenester du tilbys, er en pakkereise etter lov om pakkereiser og reisegaranti mv. (pakkereiseloven). Du omfattes derfor av alle rettighetene som gjelder ved pakkereiser.
NOTA-reiser AS har det fulle ansvaret for at pakkereisen som helhet gjennomføres korrekt.
NOTA-reiser AS har dessuten lovpålagt reisegaranti som sikrer tilbakebetaling av dine innbetalinger, i tilfelle insolvens hos selskapet/selskapene. Dersom transport inngår i pakkereisen, dekker reisegarantien også hjemtransport.
Sentrale rettigheter etter pakkereiseloven:
Reisegarantifondet
Boks 1807 Vika
0123 Oslo
Telefon: 51 85 99 40
E-post: [email protected]
www.rgf.no
Se pakkereiseloven på www.lovdata.no
Følgende vilkår er en del av den avtalen du gjør med NOTA-reiser når du melder deg på en tur med oss.
Vilkårene er en del av de krav vi har som reisearrangør i følge LOV 1995-08-25 - 57: Lov om pakkereiser og reisegaranti (pakkereiseloven).
Vi forutsetter at du har satt deg inn i vilkårene før du melder deg på.
1. GENERELT
Tanzania er et fantastisk land, men den tanzanianske kultur er relativt forskjellig fra vår norske kultur. Det er viktig å forholde seg til de råd som blir gitt, og du som kunde må være innforstått med at deltagelse gjøres på eget ansvar.
Som reisearrangør vil vi gjøre alt vi kan for at det ikke skal oppstå uheldige hendelser, men vi kan ikke garantere at det ikke vil skje uventede situasjoner. Reiselederne som er med på turen har tilsammen mer en 80 turer til Tanzania, og har god kjennskap til infrastruktur, og har mange bekjentskaper som kan kontaktes om noe skulle oppstå, og det er viktig å forholde seg til våre anvisninger.
Vi er opptatt av at alle som blir med på våre turer viser respekt for den tanzanianske kultur. Dette gjelder både måten å kle seg på, måten å møte de fastboende, etc. Vi opplever det tanzanianske folk som meget vennlige, smilende og imøtekommende. Infrastrukturen i Tanzania er annerledels enn vår norske, og det kan bli venting og pauser som for oss virker unødvendige, det hender at strømmen forsvinner i kortere eller lengre perioder, varmt vann i kranene kan forsvinne, og da gjelder det å kunne takle denne type overraskelser når de oppstår.
NOTA-reiser vil gjøre det vi kan for at slike problemer skal bli kortvarige og til minst mulig bry for deg.
Det finnes lenker til alle overnattingssteder i beskrivelsen av turprogrammet. Det kan skje endringer i forhold til det oppsatte programmet. Dette vil vi i så fall orientere dere om så snart vi finner ut at noe har skjedd.
NOTA-reiser er ikke ansvarlig for at informasjon gitt av overnattingsstedene på deres hjemmesider er korrekt. Avvik kan bl.a. være at bespisning serveres som buffet, men du som kunde får tallerkenrett. Andre avvik kan være at tilgjengelig strømforsyning opplyst i timer per døgn ikke stemmer overens med reell tilgjengelig strømforsyning i timer og døgn. Det kan også forekomme andre avvik.
Du plikter under reisen å rette deg etter de gjeldende regler og bestemmelser som er gitt av offentlig myndighet, arrangøren eller arrangørens representanter, herunder de ordensbestemmelser som måtte være gitt av det enkelte hotell, lodge, transportør e.l.
Du må ikke opptre slik at det er til sjenanse for de medreisende. Dersom du opptrer grovt uaktsomt, kan du nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at du kan kreve tilbakebetaling fra NOTA-reiser. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, vil du pålegges å bære omkostningene ved hjemreisen selv. Du kan gjøres erstatningsansvarlig hvis du med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap bl.a. ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
Du må selv sørge for de nødvendige papirer for reisen (pass, visum o.l.) og tegne de forsikringer du ønsker (reise- og avbestillingsforsikring, ulykkesforsikring m.v.), samt sørge for nødvendige vaksinasjoner.
Du er selv ansvarlig for å sjekke visum- og passbestemmelser i det landet du skal besøke. Du plikter selv å holde deg orientert om avganger og etterkomme anvisninger som arrangør, transportør, lufthavn e.l. gir i den anledning.
Dersom du ikke er forsikret (eller hvis forsikringen ikke er dekkende), kan ikke NOTA-reiser påta seg ansvar for skade, forsinkelse eller sykdom som du måtte pådra deg under reisen, uansett årsak. NOTA-reiser er heller ikke ansvarlig for skader eller tap av personlige eiendeler som inntreffer under reisens varighet.
Ved forsinkelser, værforhold, streik, start- eller landingsforhold - er det transportør og eller den reisende selv som står ansvarlig, også ved eventuelle ekstra omkostninger. NOTA-reiser tar forbehold om trykkfeil på vår facebook side, og programmer bekjentgjort og tilgjengelig for våre kunder.
2. VILKÅR
For markedsførte gruppeturer med reiseleder fra NOTA-reiser anses avtalen mellom deg som reisende og NOTA-reiser som arrangør som inngått ved betaling av depositum. Betaling kan kreves ved bestilling eller ved en avtalefestet forfallsdato. Er betaling ikke skjedd ved forfall, er NOTA-reiser ikke bundet av avtalen.
3. AVTALENS OMFANG
Avtalen omfatter reisen slik den fremgår fra NOTA-reiser sine reisevilkår, annonsert program og annen informasjon gitt til kunden. NOTA-reiser har videre rett til å endre opplysninger gitt til kunden hvis kunden blir gjort oppmerksom på endringene.
NOTA-reiser sin vakttelefon er tilgjengelig når kunden er på reise. En reise anses som startet ved opplyst avreisetidspunkt og avsluttet ved ankomsttidspunkt, herunder forsinkelser, eller andre tider opplyst til kunden om reisens start og slutt. Vakttelefon opplyst til kunde brukes av kunden ved manglende leveranse av program. Eksempler på mangler kan være at sjåfør ikke kommer til avtalt tid og at kunden ikke er blitt varslet på forhånd. Mangler og forsinkelse som oppstår på grunn av værforhold, punkteringer eller lignende vil bli ordnet opp på stedet på beste måte for kunden og anses ikke som mangel.
Forsinkelser forårsaket av flyselskap er uomtvistelig flyselskapets ansvar. Kunde må rette seg etter opplysninger gitt at flyselskap. Kunden må allikevel informere NOTA-reiser om forsinkelse som er oppstått slik at vi kan informer våre leverandører og transfer tjeneste. Ønsker fra kunde om programforandringer, herunder oppgradering av rom, oppgradering eller reduksjon av pensjonsforhold, forlengelse eller avkortning av program etter at reise har startet, må kunde ta opp med reiseleder på stedet og anses ikke som del av vakttelefonordningen. SMS blir ikke besvart.
4. REISENS PRIS
Den oppgitte prisen omfatter alle avgifter og gebyrer og/eller skatter norske og/eller utenlandske myndigheter måtte legge på de tjenester avtalen omfatter. Unntak er avgifter NOTA-reiser ikke har muligheten å betale på vegne av kunden, typiske avgifter kan være lokale flyplassavgifter, lokale parkavgifter og/eller andre lokale avgifter.
Avbestilling og/eller reiseforsikring kommer i tillegg og omfattes ikke av dette punkt. NOTA-reiser har rett til å justere prisen dersom det skjer endringer i offentlige skatter, og/eller transportpriser og/eller de aktuelle valutaer. Prisendringer skal varsles senest 20 dager før avreise. Prisøkninger på mer enn 10 % gir kunden rett til å gå fra avtalen uten kostnader. Kravet om å gå fra avtalen må være NOTA-reiser i hende innen 5 dager etter at prisøkning er varslet. Varsel om prisøkning skal begrunnes av NOTA-reiser.
5. BETALINGSVILKÅR
Våre turer planlegges lang tid i forveien. Depositumets størrelse er på NOK 7000,- per deltaker. Beløpet forfaller til betaling 14 dager etter påmeldingsfrist.
Restbeløpet faktureres 80 dager før avreise og forfaller til betaling 65 dager før avreise.
Bestilles en reise nærmere enn 65 dager før avreise, forfaller totalbeløpet umiddelbart.
Har kunden andre ønsker må NOTA-reiser motta slikt ønske skriftlig.
Flybilletter følger transportørens regelverk. Kunden må selvstendig gjøre seg kjent med transportørens regelverk. Eksempelvis kan dette være hoteller, lodger eller camper som har spesielle regler i forbindelse med høytider som jul og nyttårshelg som krever at NOTA-reiser innbetaler hele eller deler av turens pris når NOTA-reiser booker opphold på vegne av kunden.
6. KUNDENS RETT TIL Å AVBESTILLE ELLER OVERDRA REISEN
Avbestilling mot vederlag
Ved avbestilling inntil 80 dager før avreise refunderes depositumets størrelse minus et administrasjonsgebyr på NOK 3500.- pr. deltaker.
Ved avbestilling mellom 79 og 61 dager før avreise ingen refusjon av depositum.
Avbestilles reisen mellom 60 og 41 dager før avreise, refunderes 50 % av reisens fulle pris, eks. offentlige avgifter som ikke påløper.
Avbestilling senere enn 40 dager før avreise eller utelatt fremmøte ved avgang: Ingen refusjon utover offentlige avgifter som ikke påløper.
Avbestilling må rettes skriftlig til NOTA-reiser. Refundering av flybillettens kostnad følger til en hver tid transportørens retningslinjer for refusjon.
Reiseforsikring, ulykkesforsikring og avbestillingsforsikring
NOTA-reiser oppfordrer våre kunder å tegne dekkende reiseforsikring som gjelder hele perioden den aktuelle reisen varer. Sjekk også at din avbestillingsforsikring dekker reisen i sin helhet.
Overdragelse av reisen
Kunden har rett til å overdra reisen til en annen person som oppfyller betingelsene for å delta på reisen. Forutsetningen er at NOTA-reiser har fått melding i god tid, og at NOTA-reiser ikke er bundet av regler som forbyr slik overdragelse, typisk er at flyselskap ikke godtar endring av flybillett.
NOTA-reiser vil beregne seg et navneendringsgebyr på NOK 2000,-. Opprinnelige kunde og ny kunde hefter solidarisk for både slikt gebyr og eventuelle restbeløp.
7. NOTA-reiser SIN RETT TIL Å KANSELLERE ELLER ENDRE REISEN UTEN ERSTATNING
NOTA-reiser har rett til å kansellere en reise senest 70 dager før avreise dersom det er færre påmeldte deltakere enn angitt som minimum. Selv om det ikke er et nødvendig antall deltagere i henhold til program, vil vi søke å gjennomføre reisen. Vi vil da vurdere om vi skal øke prisen. Slike forandringer skal gjøres i forståelse med deltagerne.
Hindring utenfor NOTA-reisers kontroll
NOTA-reiser kan kansellere en reise uten erstatningsansvar dersom reisen ikke kan gjennomføres som følge av hindringer som ligger utenfor NOTA-reiser sin kontroll, og som det ikke kan forventes er tatt i betraktning da avtalen ble inngått, og som NOTA-reiser ikke kunne unngå eller avverge følgene av. NOTA-reiser vil i så tilfelle refundere alle innbetalte beløp. NOTA-reiser vil ikke være erstatningsansvarlig dersom nevnte hindringer medfører en mangelfull reise, men kunden har da krav på et rimelig prisavslag.
8. MANGLER OG REKLAMASJON
For mangler henvises til Lov om pakkereiser og reisegaranti (pakkereiseloven). LOV-1995-08-25-57 med forskrifter. Ønsker kunden å reklamere på grunn av mangler som gir han rettigheter etter loven, plikter han å gi NOTA-reiser skriftlig beskjed innen rimelig tid. Oppdages mangelen etter at reisen har tatt til, må kunden reklamere på stedet, hvis mulig. Uansett må klage være fremsatt til NOTA-reiser senest 4 uker etter reisens avslutning, med mindre særlige grunner gjør det rimelig å forlenge klagefristen. En forlengelse av klagefristen utover 4 uker må meldes skriftlig og være begrunnet.
9. TVISTELØSNING
Eventuell tvist skal løses på grunnlag av reglene i Pakkereiselovens Kap. 10.
10. INFORMASJON OG BRUK AV BILDER
NOTA-reiser informerer om turene sine gjennom facebook. De rapporter som legges ut kan nevne deltagere med fullt navn. NOTA-reiser benytter også turbilder aktivt i sin kommunikasjon og markedsføring. Deltagere kan bli avbildet og bilder brukt i diverse media.
Standardopplysningsskjema
for pakkereiseavtaler der det ikke er mulig å benytte hyperlenker
Den kombinasjonen av reisetjenester du tilbys, er en pakkereise etter lov om pakkereiser og reisegaranti mv. (pakkereiseloven). Du omfattes derfor av alle rettighetene som gjelder ved pakkereiser.
NOTA-reiser AS har det fulle ansvaret for at pakkereisen som helhet gjennomføres korrekt.
NOTA-reiser AS har dessuten lovpålagt reisegaranti som sikrer tilbakebetaling av dine innbetalinger, i tilfelle insolvens hos selskapet/selskapene. Dersom transport inngår i pakkereisen, dekker reisegarantien også hjemtransport.
Sentrale rettigheter etter pakkereiseloven:
- Reisende vil motta alle viktige opplysninger om pakkereisen før pakkereiseavtalen inngås.
- Det er alltid minst én næringsdrivende som er ansvarlig for korrekt levering av alle reisetjenestene som inngår i pakkereiseavtalen.
- Reisende får et nødnummer eller opplysninger om et kontaktpunkt der de kan komme i kontakt med arrangøren eller reisebyrået.
- Reisende kan overdra pakkereisen til en annen person, etter et rimelig varsel og eventuelt mot tilleggskostnader.
- Prisen på pakkereisen kan bare økes dersom bestemte kostnader øker (for eksempel prisen på drivstoff), og dersom dette uttrykkelig er fastsatt i avtalen. Prisen kan uansett ikke økes senere enn 20 dager før pakkereisen begynner. Dersom prisen økes med mer enn 8 prosent av prisen på pakkereisen kan den reisende avbestille pakkereisen. Dersom arrangøren forbeholder seg retten til å øke prisen, har den reisende rett til prisreduksjon dersom de relevante kostnadene reduseres.
- Reisende kan avbestille reisen uten å betale gebyr og få tilbakebetalt alle innbetalte beløp i sin helhet dersom et av pakkereisens vesentligste elementer, bortsett fra prisen, endres vesentlig. Dersom den næringsdrivende som er ansvarlig for pakkereisen, avlyser pakkereisen før den begynner, har den reisende rett til tilbakebetaling og eventuelt til erstatning.
- Reisende kan ved ekstraordinære omstendigheter avbestille pakkereisen før den begynner uten å betale gebyr, for eksempel dersom det er alvorlige sikkerhetsproblemer på reisemålet som sannsynligvis vil påvirke pakkereisen.
- I tillegg kan reisende til enhver tid før pakkereisen begynner avbestille pakkereisen mot et passende og begrunnet gebyr.
- Dersom vesentlige elementer av pakkereisen ikke kan leveres som avtalt etter at pakkereisen har begynt skal den reisende tilbys passende alternative arrangementer uten tilleggskostnader. Den reisende kan si opp avtalen uten å betale gebyr dersom tjenestene ikke leveres etter avtalen, dette i vesentlig grad påvirker gjennomføringen av pakkereisen og arrangøren ikke avhjelper problemet.
- Reisende har også rett til prisreduksjon og/eller erstatning dersom reisetjenestene ikke leveres eller leveres på en mangelfull måte.
- Arrangøren må yte bistand til reisende i vanskeligheter.
- Dersom arrangøren blir insolvent, vil innbetalte beløp bli tilbakebetalt. Dersom arrangøren blir insolvent etter at pakkereisen er begynt og transport inngår i pakkereisen, er den reisendes hjemtransport dekket av garantien. NOTA-reiser AS har stilt reisegaranti overfor Reisegarantifondet. Dersom tjenestene ikke leveres på grunn av NOTA-reiser AS insolvens kan den reisende kontakte Reisegarantifondet:
Reisegarantifondet
Boks 1807 Vika
0123 Oslo
Telefon: 51 85 99 40
E-post: [email protected]
www.rgf.no
Se pakkereiseloven på www.lovdata.no
personvernerklæring
Behandling av personopplysninger i NOTA-reiser AS.
Når du er i kontakt med oss som kunde, vil vi behandle personopplysninger om deg. Nedenfor finner du derfor informasjon om personopplysninger som samles inn, hvorfor vi gjør dette og dine rettigheter knyttet til behandlingen av personopplysningene.
Behandlingsansvarlig for personopplysningene vi behandler er: Hanne Hjertenes Mæland
Kontaktinformasjonen til Hanne Hjertenes Mæland er:
Adresse: Odinsg 5, 4011 Stavanger
E-post: [email protected]
Telefon: 900 97 205
Organisasjonsnr.: 922 103 771
For spørsmål om vår behandling av dine personopplysninger kan du kontakte ovennevnte.
Vi samler inn og behandler følgende personopplysninger: Kontaktinformasjon:
Hvorfor samler vi inn personopplysninger og hva slags informasjon samler vi inn
Vi samler inn og bruker dine personopplysninger til ulike formål:
Behandling vil omfatte følgende:
Utlevering av personopplysninger til andre
Vi gir ikke personopplysninger vi behandler videre til andre med mindre det foreligger et lovlig grunnlag for slik utlevering. Dersom vi bruker en IT-leverandør for å håndtere våre it-systemer, og det er nødvendig for dem å få adgang til vårt arkiv med personopplysninger, vil vi inngå en avtale med dem for å ivareta informasjonssikkerheten over dine personopplysninger i alle ledd av behandlingen.
All behandling av personopplysninger som vi foretar vil uansett skje innenfor EU/EØS-området.
Lagringstid
Vi lagrer personopplysninger så lenge det er nødvendig for det formål personopplysningene ble samlet inn for. Personopplysninger vi behandler for å oppfylle en avtale med deg slettes når avtalen er oppfylt og alle plikter som følger av avtaleforholdet er oppfylt.
Dine rettigheter når vi behandler personopplysninger om deg
Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og kreve rett til dataportabilitet. Du kan lese mer om innholdet i rettighetene på: www.datatilsynet.no
For å ta i bruk dine rettigheter må du levere en skriftlig signert anmodning til oss, på vårt kontor. Vi vil svare på din henvendelse til oss så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg - og ikke noen som gir seg ut for å være deg.
Du kan til enhver tid trekke tilbake ditt samtykke for behandling av personopplysninger hos oss. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å du levere en skriftlig signert anmodning til oss, på vårt kontor.
Klager
Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du klage til Datatilsynet.
Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på: www.datatilsynet.no
Endringer
Hvis det skulle skje endring av våre tjenester eller endringer i regelverket om behandling av personopplysninger, kan det medføre forandring i informasjonen du er gitt her. Hvis vi har dine kontaktopplysninger vil vi gjøre deg oppmerksom på disse forandringene.
Når du er i kontakt med oss som kunde, vil vi behandle personopplysninger om deg. Nedenfor finner du derfor informasjon om personopplysninger som samles inn, hvorfor vi gjør dette og dine rettigheter knyttet til behandlingen av personopplysningene.
Behandlingsansvarlig for personopplysningene vi behandler er: Hanne Hjertenes Mæland
Kontaktinformasjonen til Hanne Hjertenes Mæland er:
Adresse: Odinsg 5, 4011 Stavanger
E-post: [email protected]
Telefon: 900 97 205
Organisasjonsnr.: 922 103 771
For spørsmål om vår behandling av dine personopplysninger kan du kontakte ovennevnte.
Vi samler inn og behandler følgende personopplysninger: Kontaktinformasjon:
- Navn, adresse og personnummer,
- Telefonnummer og e-postadresse
- Påmeldings informasjon
- Kopi av Pass
Hvorfor samler vi inn personopplysninger og hva slags informasjon samler vi inn
Vi samler inn og bruker dine personopplysninger til ulike formål:
- Kontaktinformasjonen: for å administrere kundeforholdet
Behandling vil omfatte følgende:
- Behandling av personopplysningene vil bestå av å registrere og lagre kontaktinformasjon i vårt arkiv (et elektronisk arkiv og/eller fysisk arkiv), samt oppdatere denne ved endringer
- Opplysninger vil slettes når kundeforholdet endelig avsluttes
- Kun kontaktinformasjon, e:mail og tlf lagres etter at kundeforholdet er avsluttet
Utlevering av personopplysninger til andre
Vi gir ikke personopplysninger vi behandler videre til andre med mindre det foreligger et lovlig grunnlag for slik utlevering. Dersom vi bruker en IT-leverandør for å håndtere våre it-systemer, og det er nødvendig for dem å få adgang til vårt arkiv med personopplysninger, vil vi inngå en avtale med dem for å ivareta informasjonssikkerheten over dine personopplysninger i alle ledd av behandlingen.
All behandling av personopplysninger som vi foretar vil uansett skje innenfor EU/EØS-området.
Lagringstid
Vi lagrer personopplysninger så lenge det er nødvendig for det formål personopplysningene ble samlet inn for. Personopplysninger vi behandler for å oppfylle en avtale med deg slettes når avtalen er oppfylt og alle plikter som følger av avtaleforholdet er oppfylt.
Dine rettigheter når vi behandler personopplysninger om deg
Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og kreve rett til dataportabilitet. Du kan lese mer om innholdet i rettighetene på: www.datatilsynet.no
For å ta i bruk dine rettigheter må du levere en skriftlig signert anmodning til oss, på vårt kontor. Vi vil svare på din henvendelse til oss så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg - og ikke noen som gir seg ut for å være deg.
Du kan til enhver tid trekke tilbake ditt samtykke for behandling av personopplysninger hos oss. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å du levere en skriftlig signert anmodning til oss, på vårt kontor.
Klager
Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du klage til Datatilsynet.
Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på: www.datatilsynet.no
Endringer
Hvis det skulle skje endring av våre tjenester eller endringer i regelverket om behandling av personopplysninger, kan det medføre forandring i informasjonen du er gitt her. Hvis vi har dine kontaktopplysninger vil vi gjøre deg oppmerksom på disse forandringene.